GUNUNG BROMO
Dicaritakeun di hiji lembur
aya hiji Raja Majapahit nu ninggalkeun karajaanna sabab eléh perang ngalawan
budakna sorangan. Raja jeung Permaisuri ngungsi ka Gunung Bromo, tuluy ngawangun
imah nu bakal di cicingan ku maranéhna. Teu lila cicing didinya Permaisuri
babar ngalahirkeun budak nu kaduana, budak nu dilahirkeunna teh budak awéwé.
Aya kaanéhan ti éta budak, nu biasana mah budak karak borojol téh sok
ceurik naha budak ieu mah henteu,
kusabab kitu Raja jeung Permaisuri méré ngaran Roro Anteng.
Teu jauh ti tempat éta, aya
hiji imah nu dieusian ku salaki jeung pamajikanna. Salakina téh Brahmana, dina
waktu nu bareng pamajikanna ngalahirkeun budak lalaki, budak éta ceurik tarik
nepi kadéngé ku sakabéh lembur, kusabab kitu budak éta diaranan Joko Seger nu
hartina lalaki nu ngabogaan awak alus. Geus sababaraha taun Roro Anteng jeung
Joko Seger geus badag, Roro Anteng ngawujud jadi awéwé nu geulis, Joko Seger
jadi pamuda kasep jeung tanginas.
Kusabab kageulisan Roro
Anteng loba lalaki nu ngadon daratang ngahajakeun ka imahna pada hayang nanyaan
narik kawin, teu kaliwat ogé ngahudangkeun salah sahiji buta nu nyicingan
leuweung Gunung Bromo nu ngarana Kyai Bima. Kyai Bima nepungan Roro Anteng
pikeun nanyaan rék dijadikeun pamajikanna, Roro Anteng jeung kulawargana
reuwaseun kadatangan Bima, mun teu ditarima lamaranna kasieunan bakal aya
picilakaeun di lemburna ku Kyai Bima. Roro Anteng mikir beurang peuting sangkan manéhna teu jadi kawin jeung Bima.
Roro Anteng menta sarat ka Bima titah pangnyieunkeun Situ di luhur Gunung
Bromo, dina waktu ngan sapeuting nepi ka sora hayam kadéngé. Bima nyanggupan
éta sarat ti Roro Anteng, tuluy bima indit ka Gunung Bromo ngagawéan paréntah
Roro Anteng maké batok kalapa anu gede keur ngeruk eta Gunung.
Singhoréng pamadeg Roro
Anteng téh salah, Roro Anteng reuwas nempo Kyai Bima bisa ngagawéan éta sarat
ku waktu nu sakeudeung, Roro Anteng nyieun deui siasat nyaéta ngahudangkeun
warga salembur nitah wanoja nutu paré dina lisung, mun lalaki titah ngadurukan
jarami di belah wétan sangkan méh katempo siga panon poé isuk-isuk nepi ka
ngahudangkeun hayam disarada ting kongkorongok. Kyai Bima ngamuk sangkaan na
panon poé geus datang padahal pagawéanna can anggeus , manéh na tuluy indit,
batok kalapa nu dicekelna dialungkeun nepi ka nangkub dinu taneuh, batok kalapa
éta robah jadi gunung nu ngarana Gunung Batok, jalan nu diliwatan ku Kyai Bima
robah jadi walungan, liang nu can anggeus robah jadi kawah.
Sa prak kajadian harita Roro
Anteng jeung Joko Seger bungah kacida, teu lila maranéhna laki rabi bari nyieun
hiji lembur anyar nu diaranan Tengger, ngaran éta dicokot tina ngaran Roro Anteng
jeung Joko Seger . sanggeus mang taun-taun laki rabi, maranéhna teu
dipaparin turunan (teu boga budak). Joko Seger ngedalkeun sumpah yén mun manéhna
dipaparin 25 budak, salah sahiji ti budakna rék diwadalkeun keur sasajén di
kawah Gunung Bromo. Kila-kila yén do’a maranéhna diijabah ku Dewa, nepi ka
ngabogaan budak 25. Wanci harita Joko Seger poho kana janji nu pernah
dikedalkeunna, Joko seger dibéré paringatan ti Dewa sangkan manéhna
ngalaksanakeun janjina baheula. Tuluy Joko Seger ngariungkeun budak-budakna
dina hiji pasamoan kaluarga. Joko Seger ngajéntrékeun ka budak-budakna janji
manéhna baheula ka Dewa, saenggeus ngadéngé carita bapakna, budak-budakna pada
arembungeun lamun dijadikeun tumbal keur sasajén di kawah Gunung Bromo, iwal si
Jaya Kusuma budak bungsu nu daekeun dijadikeun tumbal pikeun sasajén di kawah
Gunung Bromo.
Saméméh anclub ka éta
gunung, si Jaya Kusuma nepikeun janjina ka masarakat Tengger, ”kaula
rék neuleumkeun manéh ka jero kawah pikeun katengtreman masarakat Tengger, tapi
omat dina waktu ka 14 bulan Kasadha kaula ménta hasil tatanén”, kedal
Jaya Kusuma. Saeunggeus ngedalkeun kitu Jaya Kusuma neuleumkeun manéh na ka
kawah Gunung Bromo, eweh kasieun tina tembong beungeut na.
Keur pangéling kajadian
harita masarakat Tengger ngalakukeun paréntah sakumaha nu di paréntahkeun ku
Jaya Kesuma, nyaéta nyadiaan salaku hasil tatanén dina tanggal ka 14 bulan
Kasadha.tug nepi ka kiwari masih kénéh dilakukeun ku masarakat Tengger, kalayan
ngajadi tradisi nu di béré ngaran tradisi Kasadha.
Tidak ada komentar: